سیگنال‌های اشتباه به سراسر بدن از طرف اگزوم‌های سلولهای چربی در افراد بسیار چاق

4 مه 2017- اگزوم‌های استخراج شده از بیماران بسیار چاق رفتار بسیار متفاوتی نسبت به اگزوم‌های بدست آمده از بیماران لاغر دارند و ممکن است عواملی کلیدی در تشدید احتمال ابتلا جوانان به آترواسکلروز باشند که به نوبه‌ی خود آنها را در معرض خطر بیشتری برای بیماریهای قلبی و سکته قرار می‌دهد.

 یک تیم تحقیقاتی به رهبری دکتر Freishtat رئیس پزشکی اورژانس در نظام ملی سلامت کودکان، رابطه‌ی احتمالی بین چربی اضافی شکمی و بیماریهای مرتبط با چاقی مانند تصلب شرایین یا تجمع پلاک در سرخرگها را که می‌تواند عبور خون را سخت و محدود نماید، بررسی کردند. کسب دانش بیشتر در مورد مکانیسم‌هایی که موجب بروز خطرات بیماریهای قلبی به دلیل چاقی می‌شوند، به پیشگیری از ابتلا نسل بعدی کودکان به بیماریهای مزمن کمک خواهد کرد.

 تئوری این کار این بود که اگزوم‌های بدست آمده از چربی شکمی بیماران چاق دارای توانایی متمایزی در سرعت بخشیدن به فرآیند‌های بیولوژیکی هستند که منجر به آترواسکلروز (تصلب شرایین) می‌شود. دکتر Freishtat یافته‌های اولیه ‌ی این مطالعه را که در آن ده بیمار شرکت داشتند، در نشست سالانه‌ی جوامع آکادمیک کودکان ارائه خواهد کرد.

محققان اگزومهای پنج نوجوان چاق را با اگزوم‌های بدست آمده از 5 نوجوان لاغر که از نظر جنسیت با گروه اول مطابقت داشتند، مقایسه نمودند. این مقایسه مشخص نمود که اگزوم‌های بدست آمده از چربی‌ها، دستورات ویژه‌ی خود را از محتوی میکرو RNA‌ها دریافت کرده و احتمالا ژنهای جریان کلسترول را هدف می گیرند که به کاهش تجمع کلسترول در سلول کمک می‌کند.

محققان به بررسی بیان ژن جریان کلسترول در ماکروفاژ THP-1 پرداختند. محققان دریافتند که جذب کلسترول لیپوپروتئین با دانسیته‌ی کم یا کلسترول بد در ماکروفاژهایی که در معرض اگزوم‌های بیماران چاق قرار داشتند، 92 درصد بالاتر از همتایان لاغر آنها بود. قرار گرفتن در معرض اگزوم‌های افراد چاق همچنین جریان کلسترول را کاهش می‌دهد.

دکتر Freishtat می‌گوید: خواص آتروژنیک اگزوم‌های بدست آمده از سلولهای چربی بیماران چاق بطور قابل توجهی با خواص و مشخصات غیر آتروژنیک اگزوم‌های بدست آمده از سلولهای چربی بیماران لاغر متفاوت است، این امر بویژه وقتی نگران کننده است که بذر آترواسکلروز می‌تواند در مراحل بسیار ابتدایی زندگی کاشته شود.

 گزارشی که توسط دکتر Freishtat در هفته‌ی اخیر ارائه خواهد شد نتیجه‌ی سالها کار تحقیقاتی در زمینه‌ی کشف مکانیسم‌های سیگنالینگ سلولی در سلولهای چربی است.

با بررسی دقیق کودکان چاق- افرادی که به بیماری بسیار شدید کاردیومتابولیک مبتلا هستند – محققان قویترین سیگنالهای مولکولی خطر این بیماریها را شناسایی کردند. آنها می‌توانند این سیگنالهای مولکولی را در بیماران لاغر که ممکن است در معرض خطر این بیماری در سالهای آتی باشند، از هم اکنون شناسایی کنند.

 دکتر Freishtat افزود: ما از مشکلات قلبی عروقی بیمارانی که به چاقی مفرط مبتلا هستند، آگاهیم، سوال پاسخ داده نشده اینست که در بیمارانی که هیچ علامت بالینی در آنها دیده نمیشود و دارای اندکی اضافه وزن هستند می‌توانیم خطر ایجاد آترواسکلروز، مقاومت به انسولین یا دیابت نوع 2 را برای 5 تا ده سال بعد پیش بینی کنیم؟ این سوال کل منطقی بود که در پشت انجام این تحقیقات قرار داشت.

او افزود: مسئله مهم اینست که دریابیم که چه اگزوم‌هایی در افراد لاغر فعال هستند و در حفظ متابولیسم با ثبات و فرآیندهای هموستازی نقش مهمی دارند. هنگامیکه یک فرد چاق می‌شود، اگزوم‌ها در آن نقش دارند، در این افراد سیگنالینگ انسولین دچار مشکل می‌شود که فرآیندهایی را در جهت عکس پیش می‌راند که بسیار مضر هستند.

در نهایت، این تیم تحقیقاتی با هدف انقلابی در تشخیص بیماریهای مزمنی مانند دیابت نوع 2، این تحقیق را انجام داده اند. برای مدتهای بسیار طولانی، پزشکان برای تشخیص دیابت از علایمی چون بالا رفتن مقدار قند خون یا دفع بیش از حد قند در ادرار، استفاده می کردند که تا ظهور این علایم، در حقیقت بیماری دیابت عوارض خود را برجا گذاشته  و جلوگیری از عوارض آن تقریبا غیر ممکن می گردد. فرآیندهای بیولوژیکی زمینه ساز دیابت نوع دو در حقیقت 5، 10 یا 15 سال زودتر آغاز شده اند و اگر ما بتوانیم شروع این فرایندها را قبل از ظهورعلایم بالینی شناسایی کنیم، می‌توانیم اقدامات بسیار موثرتری را در جهت بهبود وضعیت زندگی بیماران و طول عمر آنها انجام دهیم.

 منبع:www.sciencedaily.com/releases/2017/05/170504131703.htm